Výklady na HOCZ plní několik různých, ale navzájem souvisejících funkcí.
V první řadě samozřejmě pomáhají vytvářet simulaci naší kouzelnické školy a vašeho studia čar a kouzel.
Souběžně s tím dávají vám, hráčům, vodítka, která z kouzel, lektvarů a dalších věcí již vaše postava ve svém věku umí a zná. Všichni známe prostřednictvím knih, filmů či her řadu kouzel a dalšího, ale ne všechno, co my známe, naše postava už umí. A je řada dalších věcí, na které jsme sami možná mohli pozapomenout, ale naše postavy se to během svého studia naučí. A díky výkladům i my s ní.
A naopak je spousta "dějinných" detailů, které jako hráči známe, ale herně je neznají ani ti nejpilnější studenti dějin. Tím jsou míněny detaily ze studií Harryho Pottera. Nejsou známy všechny okolnosti událostí okolo kamene mudrců, deníku, rozhodně nic o existenci horcruxů/viteálů, ani o tajné lásce Snapea k Lily Evansové-Potterové, nebo o existenci komnaty nejvyšší potřeby (která navíc po událostech v sedmém díle už neexistuje).
Třetí funkcí výkladů je naučit něco o kouzelnickém světě vás, hráče. Kouzelnický svět je velmi spletitý a komplexní, ale ne všechno, co jej tvoří, bylo potřeba pro vyprávění příběhu Harryho Pottera. A řada dalších věcí byla poněkud odlišně použita v knihách a ve filmech. HOCZ se snaží vytvořit kouzelnický svět ve vší jeho komplexnosti a pokouší se nějak dát všemu jednotnou formu, která si jak z knih, tak filmů tak i dalších zdrojů bere to nejlepší. Vzniká tak velmi komplexní, nevšední, fascinující a v pravdě kouzelný svět, v němž naše postavy žijí. A abychom jako hráči mohli jejich život v tom světě správně vést a správně rozvíjet, potřebujeme tomu světu rozumět. Výklady různých předmětů poskytují informace jak porozumět kouzlům, jejich účinkům, principům magie, i souvislostem a složitostem svébytné kouzelnické společnosti a kultury, v níž naše postavy žijí a jejíž jsou součástí.
A v neposlední řadě jsou neustálým zdrojem všech těchto informací, protože jsou vám výklady permanentně k dispozici. Všechny výklady v rámci školního roku jsou přístupné po celý školní rok, na konci výkladu jsou listovací odkazy k prohlížení si předchozích výkladů daného školného roku. Zároveň prostřednictvím archivu svého úkolového notýsku se můžete podívat nejenom na své staré úkoly, ale i do svých již vystudovaných tříd minulých ročníků, včetně nahlédnutí do tehdejších výkladů. Což člověk ocení zvláště tehdy, až bude hledat záchytné informace pro napsání eseje k NKÚ nebo hledání odpovědí na otázky položené během na chatu odehrávané ústní zkoušky OVCE.
Jediný povinný předmět na HOCZ, jehož výklady obsahují základní přehled o látce odpovídající prvním dvou ročníkům všech hlavních předmětů. Látka ZM zároveň představuje základní minimum, základní kouzelnické vzdělání. Tak jako základní škola ve vás zanechá něco od každého předmětu, i z těch neoblíbených, podobně i Bradavickou školu vaše postavy opouští s jistými základními znalostmi těchto oborů.
Teoreticky by všechny základní předměty měly být povinné a ne pouze povinně volitelné. Ale jsme hra, a tak je povinný předmět jenom jeden, pouze na dva školní roky. Vyučovaná látka ZM představuje základní všeobecné vzdělání každého kouzelníka. Něco, co vaše postavy prostě znají a vědí, i kdyby jinak daný předmět nestudovaly (nicméně naučená kouzla se v přehledu u profilu vaší postavy objeví pouze při řádném vystudování samotného předmětu). Látka ZM představuje i základní znalostní rámec o našem světě pro vás, hráče. Vy v něm protřednictvím svých postav žijete a díky látce ZM víte, jak vypadá a jak funguje.
Volbu předmětů, na které se zapíšete, si opravdu dobře promyslete. Volba předmětů závisí na tom, jakým směrem svoji postavu chcete směřovat a volba předmětů pak vymezuje, o jaká povolání se vaše postava po absolvování školy může ucházet.
Cílem vedení HOCZ není, abyste se zapsali na všechny předměty. Zapište se na ty, které zajímají vás, a/nebo na ty, které souvisejí s tím, kam chcete postavu směřovat. Od třetího ročníku se vám otevřou další možnosti, jak své plány se zaměřením postavy zpřesnit či dokonce i změnit (i v tom vám bude ZM nápomocné, získáte lepší představu o tom, o čem který předmět je), takže se není nutno obávat, že volba v prvním ročníku nezvratně poznamená vaši postavu až do konce studií. Možnosti jsou.
Přesto volbu předmětů nepodceňujte, neboť to, jaké předměty si vyberete a kolik si jich zapíšete, se stane součástí vašeho prožitku z hraní na HOCZ.