Nápověda


Úvodní manuál k HOCZ

Tento dokument byl vytvořen pro nové přírůstky do naší staroslavné Bradavické školy, který vás seznámí se základními informacemi a pravidly, které je dobré znát.


Základní pravidla života studenta

Nezapomínejte na to, že ať máte vy, jako hráči, v reálu jakýkoliv věk, registrací na HOCZ se stáváte jedenáctiletými studenty a v rámci HOCZ stárnete zcela nezávisle na svém reálném věku. Mějte na paměti, že při svých činech na chatech, reakcích na to, co se na nich zrovna děje, musíte zohledňovat věk postavy. S tím souvisí i vztah k ostatním postavám, třeba k ostatním studentům z jiných ročníků. Čím bližší ročník vašemu vlastnímu, tím více toto odpadá, naopak ale například jako prvák budete jinak vnímat studenty šestého a sedmého ročníku a jinak spolužáky z prváku či druháku. Určitou výjimku tvoří studenti v úloze prefektů či primusů, kteří by měli pobírat větší autoritu oproti svým vrstevníkům, a samostatnou kapitolou jsou profesoři a ostatní zaměstnanci školy. Mějte neustále na paměti, že v prostorách HOCZ jste vy náctiletí studenti, zatímco oni jsou podstatně starší a zkušenější dospělí kouzelníci, kteří vás nejenom učí, ale v podstatě fungují během školního roku i jako vaši vychovatelé (Bradavice jsou internátní školou a profesoři vás mají na starosti po celý školní rok, včetně času mimo výuku).

Samozřejmě to neznamená, že bystě měli povoleno hrát pouze hodné a slušné studenty, ale je dobré nepouštět ze zřetele věk postavy (být drzý úměrně věku a uvědomovat si jistou přirozenou autoritu profesorstva) a v prvním ročníku i to, že ze začátku školního roku se vaše postava náhle ocitla bez rodičů v novém prostředí.

Pro studenty potom platí na Hradě další pravidla, například jako prváci nemůžete během školního roku do Prasinek (až od třetího ročníku). Nemůžete bez doprovodu profesora do Tréninkové místnosti ani do Zapovězeného lesa (tréninková místnost je zamčena kouzly, takže bez profesora do ní není možno vstoupit, hrát opak je porušením ne školního řádu, ale pravidel hry). Dále je zakázaný vstup na pozemky školy po desáté večer (večerka) a na ošetřovnu se mimo návštěvní hodiny taky nesmí.

Budete-li přistiženi profesorem nebo prefektem tam, kde nemáte být, nebo při dělání věcí, které dělat nesmíte, budou za to koleji strhnuté body. Za některé přestupky hrozí trest, ať již odehrávaný na chatu nebo písemný (za jeho nevypracování následuje rovněž bodová ztráta).

Toto vše jsou herní prohřešky, za něž nese odpovědnost i tíhu trestu vaše postava, nikoliv vy jako hráči (třebaže to budete právě vy, kdo bude psát případný písemný trest). Návštěva Zapovězeného lesa však může skončit vážným zraněním, v ojedinělých případech dokonce smrtí vaší postavy, čímž skončí její život a vaše hra. Při přespříliš přeháněném porušování školního řádu však může být hráč shledán za nekalý živel záměrně kazící hru ostatním a odstraněn, herně skončí postava coby duševně chorá zavřena u Munga, čímž také pro hráče končí hra. Z oddělení duševně chorých se jen málokdo vrátil, aby o něm mohl vyprávět.

Body školního poháru lze ztratit i za špatně vypracovaný úkol (známka 4 a 5). Body se naopak získávají za úkoly dobře hodnocené (z referátů je pouze známka bez bodů), nebo například za účast na praktické hodině. Také se tu objevují bodově hodnocené soutěže a občas samozřejmě questy. Za účast v nich a za činy během nich lze získat nějaké body.


Pravidla a tresty

Na HOCZ existují dvě sady pravidel: pravidla hry a školní/studijní řád. Když tato pravidla porušíte, zákonitě bude následovat trest. Ovšem je třeba tyto dvě sady pravidel (a za jejich porušení následujících trestů) důsledně odlišovat a oddělovat, nejsou totéž.

Když porušíte pravidla hry, když porušíte herní principy, budete potrestáni vy, hráči. V závislosti na míře provinění bude následovat nejprve upozornění na porušování pravidel a pak může následovat dočasné či až trvalé vyloučení ze hry.

Když porušíte školní řád, potrestána bude vaše postava. Tresty za porušení řádu neberte jako omezování neřkuli jako útok na svoji osobu (na hráče), ale jako nedílnou součást hry. Tresty jsou v rovině poslání leštit poháry (dočasné znepřístupnění hry, protože právě leštíte), stržení bodů či uložení trestu, ať již v podobě nějaké práce (kterou si udehrajete na chatu), nebo v podobě písemného trestu. Byť písemný trest bude vypracovávat samozřejmě hráč, ani jedno není cíleno proti hráči, je to jen herní reakce na herní jednání vaší postavy. Porušení školního řádu není porušením pravidel hry, je naopak součástí hry. Tresty za tato porušení řádu jsou součástí hry také.

Pouze v případě, že by bylo porušování školního řádu přeháněné, příliš časté či konané způsobem neodpovídajícím věku postavy, sklouzává to k porušování herních pravidel a hrozí i trvalé vyloučení ze hry.


Peníze

A teď také i něco málo k penězům. Většina z vás by to již měla znát, ale přesto pro jistotu, ono převody mezi kouzelnickými mincemi nejsou ničím jednoduchým.

1 gl =  17 sp = 493 sk = 180,000 Kč = 7,200 €
         1 sp =  29 sk =  10,588 Kč = 0,424 €
                  1 sk =   0,365 Kč = 0,015 €

Peníze je možno získat prostřednictvím brigád. V každé lokaci bývají vypisovány nějaké brigády, ať již v Londýně, v Prasinkách nebo na samotném Hradě. Brigády trvají obvykle několik dní (vždy je napsané kolik, například pět) a každý den vám zaberou určitý čas (třeba v rozmezí 16:00─18:00). Ve výsledku to znamená, že během pěti dní brigády se v tomhle čase nebudete moct přihlásit (vaše postava brigádničí, nemůžete s ní tedy dělat nic jiného) a až brigáda uplyne, dostanete za ni předem slíbenou finanční odměnu.


Rozhraní HOCZ

A teď už jen pár drobností pro zorientování se na HOCZ.

HOCZ je v principu rozděleno na tři sloupce, levý a pravý jsou navigační a orientační, v tom prostředním je pak hlavní obsah. Levý sloupec zůstává prakticky neustále stejný, pravý sloupec se pod odhlašovacím tlačítkem mění podle toho, v jaké jste lokaci. Podobu Londýna již pravděpodobně znáte, podobným způsobem jsou zpracovány i Prasinky, kde jsou takto seřazené různé ulice a pak i okolí Prasinek. V případě Hradu, který vás asi bude zajímat nejvíce, je pravý sloupec rozčleněn na jednotlivá patra a věže, školní pozemky jsou pak rozděleny na různé oblasti školních pozemků (nádvoří, jezero, šafářova chýše,...)

V menu NÁPOVĚDA (levý sloupec) jsou sepsaná pravidla HOCZ, návod k postavě a k chatovacím místnostem. Ve školních upozorněních jsou další informace o tom, jak svět HOCZ funguje a jak se v něm chovat. Jsou to sice dlouhé elaboráty, ale vyplatí se si je přečíst.

V menu OSOBA (levý sloupec) jsou odkazy na nastavení profilu, přístup do koleje (nonRPG kolejní diskuse a kolejní nástěnka, ale i herní chat společenské místnosti) a přehled tvého majetku. RPG spolka se dá najít i v pravém sloupci v příslušném patře (každá kolej v jiném, ale vy se určitě najdete).

Pro důležité záležitosti po začátku školního roku je třeba se zorientovat i na Hradě. Zápis na předměty se provádí na sekretariátu (druhé patro), kde si zvolíte (až zápis otevřou), na jaké předměty chcete chodit. Tamtéž se nachází nástěnka školy, nástěnka brigád a nástěnka soutěží. Přesně tamtéž si lze přečíst i školní řád (doporučeno).

Pokud zjistíte, že vám něco chybí pro zápis na vámi vybraný předmět (což se samozřejmě stát může), tak není třeba si zoufat. Můžete se pokusit si je sehnat přes inzeráty a nebo můžete navštívit ve čtvrtém patře "Stormgardeho sháňky", malý obchůdek, v němž je celá řada učebnic a školních pomůcek. A nebo se taky můžete poptat spolužáků z vyšších ročníků, jestli by vám potřebnou věc nepůjčili nebo neprodali.

Co se obchodování mezi studenty týče, k tomu slouží nástěnka inzerátů, která se nachází v pátém patře. Tam může kdokoliv z vás napsat cokoliv, co sháníte, nebo naopak chcete prodat, a pak už jen čekat na odpovědi od zájemců.

V pátém patře taktéž sídlí tzv. "Studentská Rada", tam se schází všichni primusové a prefekti a společně řeší různé záležitosti, návrhy či stížnosti studentů, které předávají dále profesorskému sboru, předávají informace o přistižených a potrestaných průšvihářich. Nachází se tam i nástěnka, kde si lze přečíst, k čemu porada členů StR se zástupcem profesorského sboru vedla. Rovněž tam je nástěnka na vzkazy, které byste (herně, za svoji postavu) rádi Studentské radě vzkázali, ať již jde o dotaz, stížnost nebo návrh na něco, cokoliv.


Plynutí času

Na HOCZ funguje čas zrychlený. Herně tedy uplyne mnohem více času než za stejnou dobu reálně. Jenom díky tomu můžeme stihnout celý jeden školní rok během jednoho pololetí reálného času. Samozřejmě hrát zrychlený čas do důsledků by bylo velmi matoucí, a proto čas v průběhu jednotlivého dne ubíhá zcela normálně a nedochází k žádnému zhušťování ani posunu. Deset hodin dopoledne je deset hodin dopoledne a čtyři hodiny odpoledne téhož dne jsou skutečně čtyři hodiny odpoledne téhož dne. Kvůli hrám trvajícím dlouho do noci se ovšem i herní kalendář s úderem půlnoci posune o obvyklý normální jeden den, nicméně kolem čtvrté hodiny ranní je přepočítáváno herní datum, kdy se kalendář náhle posune o jeden až tři dny dopředu. Pro udržení si přehledu slouží herní datum, které je umístěno přímo pod hodinami v levém sloupci.

Tempo přeskakování není zcela pravidelné, ale je velká snaha, aby bylo rovnoměrné. Vedení HOCZ pak samozřejmě podle potřeb může plynutí času upravovat, aby svátky jako například Předvečer všech svatých nebo Vánoce připadly na víkend, kdy se odehrání slavnosti může věnovat co nejvíce hráčů. Rovněž letní prázdniny, které se odehrávají na přelomu ledna a února reálného času (tzv. zimní letní prázdniny), jsou velmi zrychlené a herní dva měsíce uplynou během necelých dvou týdnů. Naopak během letních prázdnin v létě se herní čas zpomaluje tak, že jeden den odpovídá jednomu dni, aby nový školní rok mohl začínat zase v září.

Největší komplikace ze zrychleného času spočívá v uvědomování si, jaká je roční doba herně, kdy například v období reálného ledna a února je herně vlastně léto. Zatímco za okny chumelí a od půl páté je tma, herně je vedro a slunce svítí až do devíti večer. Naopak třeba na přelomu reálného března a dubna, kdy se venku otepluje, příroda se zelená a den se prodlužuje, herně je zima, vánoce na krku, všude spousta sněhu a od pěti odpolene je na školních pozemcích tma.

ZDE je k nahlédnutí takové zjednodušené schéma plynutí herního času.

Jako další pomůcku ohledně plynutí času tu je "Sluníčkoměr". Ten představuje pomyslný výhled z okna, který se vždy přizpůsobuje tomu, jaká část roku herně je. Podle toho se pak za oknem rozednívá a stmívá.

Když si jej rozkliknete, dostanete se na velký sluníčkoměr, který skutečně nabízí výhled z okna na krajinu, kde se podle roční doby mění nejenom kdy svítá a kdy se stmívá, ale mění se podle ročních období i krajina za okny od jarní do zimní.