OSNOVA ŽIVOTOPISU PROFESORA
Dětství
Vyberte, v jaké zemi se postava narodila. Do slavné kouzelnické rodiny? Nebo jsou rodiče mudlové? A v jaké zemi? Věnovala se postava svému zájmu už v dětství? Sbírala kytičky, kreslila runy, vyráběla si vlastní jednoduché hračky, nebo všichni žasli, že se zvládá už v pěti letech naučit základy jezerštiny určené pro komunikaci s lidmi?

Nezapomeňte, že profesoři musí mít minimálně 35 let! Kouzelníci se běžně dožívají sta let, a proto je možné nastoupit s mladým čtyřicátníkem, který má ještě celý život před sebou. Čím více zkušeností však za sebou postava má, tím více možností si zajistíte ke hře. Šedesátiletí kouzelníci nejsou žádní staříci, pokud se o sebe dobře starají.

Školní věk
Vaše postava buď mohla studovat v nějaké kouzelnické škole (akademii), nebo se mohla učit doma. Domácí výuka je u kouzelníků velice rozšířená, žáci mají individuální plán a vzdělávají se hlavně v oborech, na které je jejich mistr šikovný. V některých zemích totiž kouzelnické školy vůbec nejsou. Při případném výběru školy se držte možností, které hocz poskytuje. Pokud máte přístup na wiki, podívejte se do kategorie Vzdělávací instituce. Můžete si vybrat instituci podle předmětu, původu postavy,... detailní informace o škole vám pošle VK, pokud mu napíšete, že nemáte přístup na wiki.

Mezi školy, kde studují mladí kouzelníci, patří:
  • Askejský Institut čar a kouzel: Island, soukromá kouzelnická škola, stále aktuální otázka kouzelnické čistokrevnosti, NKÚ a OVCE, propojení se živly
  • Fiktivní Univerzita Nutného Univerzálního Vědění: Jižní Amerika, zaměření na přírodní magii (geologie), zkoušky Carnero, Astuto + možné Maestro
  • Grindelwaldova akademie: Bregenz, studenti germánských zemí (Německo, Rakousko, Švýcarsko, Švédsko,...), náročný organizační systém, výuka rozdělena do bloků, zvláštní možnost: rozšířené studium bylinkářství se specializaci na studium v Pražkých Apatykách
  • Heartiness: Jihoafrická republika, jedna z nejmodernějších škol, důraz na přeměňování a bylinkářství, propojení se živly
  • Krásnohůlky: Francie (ale i Španělé, Portugalci, Nizozemci,...), zaměření na léčitelství, důraz na eleganci a poslušnost, množství mimoškolních aktivit, zkoušky Le bac mag
  • Nový Kruval: Lotyšsko, studium rozděleno na kruhy, které určují dobu, po kterou studenti studují, nemají létání, zkoušky WSL
  • Oxfordská akademie: půdovně soukromá škola v Británii, zkoušky NKÚ a OVCE, určeno hlavně pro nadané děti a potomky zaměstnanců Ministerstva, velice individuální výuka
  • Salemsko-Ipswichská akademie: Amerika, výuka rozdělena podle úrovně předmětů (základ, pokročilé, skutečně náročné), přísná pravidla ohledně etikety, rozděleno na dívky a chlapce
  • Valšebnyj puť: Rusko, jezero Bajkal, neobvyklá vstupní zkouška, výuka zaměřena na praxi

Nezpomeňte říct, jak vaší postavě studium šlo. Z čeho má zkoušky (a s jakým hodnocením), jestli se projevovala více (stala se patronem, praktikantem,...) a jak moc aktivní byla v rámci volnočasových aktivit. Vždy dle možností dané školy. Kroužky si můžete také vymyslet.

Dospělost
Po složení zkoušek mají mladí kouzelníci několik možností, jak postupovat.

První možností, která bývá často využívaná, je praxe u nějakého mistra či kolektivu mistrů, popřípadě nějakého menšího soukromého institutu, jenž právě zaštiťuje několik mistrů (domácí lékárna, továrna na lektvary,...). V mnoha zemích se praktikuje to, že mistři navštěvují školy a vyhlížejí si své studenty už v průběhu studia, a jim potom nabízejí své služby. Nabídka je poměrně bohatá a mistrů navzdory očekávání dost, ačkoliv se liší přístupem, znalostmi i samotnou kvalitou. Skutečných skvělých mistrů je naopak málo.

Druhou možností je pokračovat ve studiu na některé z kouzelnických univerzit, kde je možností se zaměřit na určité obory. Na celém světě máme pouze čtyři instituce, které se mohou honosit titulem kouzelnická univerzita. Většinou jsou to instituce úzce zaměřené a nemají v kouzelnické společnosti až takovou tradici, jako například studium u mistrů. Vzhledem k tomu, že je navíc univerzit na celou kouzelnickou populaci vcelku málo, bývá většinou velmi obtížné se tam dostat. Často před absolventy získávají přednost starší a zkušenější kouzelníci, zatímco mladším čarodějům a čarodějkám je doporučena Cesta či mistři než se pokusí na univerzitu dostat. Některé školy se specializují na přijetí na univerzity, a proto je snazší se z nich někam dostat. Z Oxfordské akademie je vyšší šance na Oxfordskou univerzitu, z Krásnohůlek zase na Univerzitu v San Franciscu, která se věnuje školení odborných léčitelů (těch nejlepších, typický lékouzelník získá prvně praxi, univerzita zajišťuje vysoké postavení a možnost vést vlastní nemocnici).

Další z tradičních možností, kam se kouzelník může vydat ihned po vystudování školy (tedy bez jakýchkoliv zkušeností a dalšího vzdělání), je Cesta. Kouzelník se tak zkrátka vydává do světa, poznává nové kultury, seznamuje se s obory, které zná již ze školy, a často i s obory pro něj zcela novými. Cesta je skvělou příležitostí k získání mnoha zkušeností, ať již co se vzdělání týče, nebo v "pouhém" starání se o sebe sama. Právě na Cestě je možné potkat například i vhodného mistra, nebo získat znalosti, které se mohou následně hodit k přijetí na vytouženou univerzitu. Cestování po světě, jídlo, oblečení a další potřebné věci samozřejmě nejsou zadarmo, Cesta však není pouze pro kouzelníky z majetnějších rodin. Vždy se naskytne nějaká možnost, jak si na Cestě vydělat, i kdyby jen brigádami a pomocnými pracemi. Kouzelník tím navíc získává krom peněz opět potřebné zkušenosti. V případě mistrů může výuka (a často i poskytnutí bydlení) probíhat právě i díky pomoci a různým službám, které student pro mistra vykonává. Při této možnosti se obvykle otvírá nejvíce cest, postavy mají nejvíce zkušeností!

Po získání zkušeností přicházejí první pracovní místa. Ať už jde o prodavače, kteří pomáhají vyrábět sortiment, zaměstnance záchranných stanic pro tvory, léčitele na ošetřovnách, nebo třeba domácí učitele kouzelných formulí.

Další praxi lze získat třeba v nějakém výzkumném institutu (Pražské apatyky, ITTE, Merlinova akademie,...). Pro přijetí do Bradavic není potřeba mít vystudovanou jedinou školu, pokud má kouzelník dostatek zkušeností. Popište nám, jestli vaše postava dělala vyhazovače, byla účastník sportovních formálních soubojů, nebo dojila fialové krávy za peníze... to vše se totiž odráží na tom, jak moc byla s daným předmětem v kontaktu.

Současnost
Proč se vaše postava rozhodla podat přihlášku na profesora v Bradavicích? Už ji to v práci nebavilo? Konečně poslala děti do školy a má volno? Chce zkusit něco nového? Potkala studenta Bradavic, který ji nadchl?

DOPORUČENÍ NA ZÁVĚR
Nepřehánějte to se školami. Čtyři vystudované univerzity ve 30 letech jsou nemožné, stejně tak se nevyplácí střídat obor vedle oboru, abyste nahnali co nejvíce aprobací. Tak to nefunguje. Na třetím stupni učí opravdoví odborníci (bývalé léčitelé Munga = instituce pro profesionály, bystrozoři a Lovci, mnohaletí pracovníci v záchranných rezervacích,...), nikoliv lidé, kteří sice vystudovali univerzitu, ale poté se rozhodli věnovat se zase něčemu jinému.

Propojujte informace a nechte si poradit. Pokud nevíte, co vše máte za možnosti, kontaktujte VK nebo profesory daného předmětu, aby vám poradili. Podívejte se na osnovy a zkuste vymyslet, jak jednotlivé body osnov zapojit do svého životopisu. I vyhánění drsnochvostů se počítá jako praxe pro výuku OPČM, stejně jako se počítá týdenní hlídání louky, aby se k nějaké vzácné rostlině nedostal jediný hmyz, jako praxe pro bylinkářství! Buďte originální, zajímaví, ať máte potom možnost vymýšlet různé historky pro studenty.